Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2018 roku
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2018 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,2% (w tym towarów – o 0,3%, przy utrzymujących się na tym samym poziomie cenach usług). W porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,4% (w tym usług – o 2,3% i towarów – o 1,0%).
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu i lutym 2018 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | I 2018* | II 2018 | I-II 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
I 2017= =100 |
XII 2017= =100 |
II 2017= =100 |
XII 2017= =100 |
I 2018= =100 |
I-II 2017= =100 |
|
OGÓŁEM |
101,9 |
100,3 |
101,4 |
100,1 |
99,8 |
101,6 |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
104,8 |
101,2 |
103,4 |
100,8 |
99,6 |
104,1 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
101,2 |
100,5 |
101,0 |
100,7 |
100,2 |
101,1 |
Odzież i obuwie |
95,5 |
96,1 |
95,8 |
94,7 |
98,5 |
95,6 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
102,1 |
100,3 |
102,1 |
100,4 |
100,1 |
102,1 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego |
100,3 |
100,5 |
100,5 |
100,7 |
100,2 |
100,4 |
Zdrowie |
101,8 |
100,4 |
101,9 |
100,7 |
100,3 |
101,8 |
Transport |
98,8 |
99,4 |
98,0 |
98,8 |
99,4 |
98,4 |
Łączność |
102,0 |
100,2 |
100,6 |
98,8 |
98,6 |
101,3 |
Rekreacja i kultura |
102,5 |
100,9 |
101,5 |
100,9 |
100,0 |
102,0 |
Edukacja |
102,1 |
100,3 |
102,1 |
100,3 |
100,1 |
102,1 |
Restauracje i hotele |
103,0 |
100,4 |
103,0 |
100,5 |
100,2 |
103,0 |
Inne towary i usługi |
99,9 |
99,8 |
100,1 |
100,2 |
100,4 |
100,0 |
* Dane obliczone po dokonaniu corocznej zmiany systemu wag, który stanowi struktura wydatków gospodarstw domowych (bez spożycia naturalnego) z roku poprzedzającego rok badany.
Coroczna zmiana systemu wag
Główny Urząd Statystyczny, podobnie jak w latach ubiegłych, w lutym br. dokonał aktualizacji systemu wag stosowanego w obliczeniach wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. System wag oparty jest na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z roku poprzedzającego rok badany, uzyskanej z badania budżetów gospodarstw domowych. W świetle tych badań w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w 2017 r. nastąpiły różnice w poszczególnych grupach mających znaczenie w strukturze konsumpcji.
Wzrósł m. in. udział wydatków w zakresie restauracji i hoteli, zdrowia, transportu, wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego oraz żywności i napojów bezalkoholowych. Obniżył się natomiast m. in. udział wydatków w zakresie łączności oraz odzieży i obuwia. W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, niż obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br. W styczniu br. w stosunku do stycznia ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,9% i były na porównywalnym poziomie wobec wstępnie szacowanego wzrostu. Według ostatecznych danych wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za styczeń br. w stosunku do poprzedniego miesiąca nie uległ zmianie wobec wstępnie szacowanego (wzrost cen o 0,3%).