Dzieci i młodzież | GUS - Portal Informacyjny

Dzieci i młodzież

Dzieci i młodzież

Zapraszamy do udziału w XII edycji akcji „Zrozumieć statystykę” w roku szkolnym 2024/2025. W ramach popularyzowania wiedzy statystycznej wśród uczniów szkół ponadpodstawowych i klas VI-VIII szkół podstawowych, mających siedzibę na terenie województwa mazowieckiego kontynuujemy prowadzenie bezpłatnych zajęć.

Szkoły zainteresowane wzięciem udziału w powyższym przedsięwzięciu prosimy o zapoznanie się z: Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu statystyki publicznej - karta informacyjna oraz wypełnienie formularza zgłoszeniowego.

Zajęcia odbywają się zdalnie oraz stacjonarnie w siedzibie Urzędu Statystycznego w Warszawie. Termin zajęć zostanie każdorazowo ustalony indywidualnie.

Osoba do kontaktu: Klaudyna Kurpisz (e-mail:  K.Kurpisz@stat.gov.pl, tel.: +48 452 045 380)

Proponowane tematy:

Podstawowe pojęcia demograficzne na przykładzie województwa mazowieckiego i Warszawy

Zajęcia przybliżają demograficzny portret regionu, wiedzę z zakresu ruchu naturalnego ludności oraz migracji. W przyjazny sposób odpowiadają na pytania: Jaka jest liczba mieszkańców Mazowsza i jak się zmieni za 20 lat? Co to jest gęstość zaludnienia? W jakim wieku kobiety decydują się na pierwsze dziecko i dlaczego? Jakie są najpopularniejsze kierunki migracji ludności Mazowsza?

Forma:  zajęcia zdalne

Czas trwania:  45 min

Rynek pracy w województwie mazowieckim

Zajęcia są okazją do bliższego przyjrzenia się, jak wygląda rynek pracy w naszym województwie. Uczniowie mają okazję dowiedzieć się: Co to jest stopa bezrobocia i jak się ją wylicza?, Czym różni się średnia arytmetyczna od mediany?, Jakimi cechami odznacza się statystyczny bezrobotny i statystyczny pracujący w województwie mazowieckim?, Czy statystyka może pomóc w odnalezieniu się na rynku pracy?

Forma:  zajęcia zdalne

Czas trwania:  45 min

Jak poprawnie interpretować dane statystyczne?

Czy wierzyć wszystkiemu, co jest napisane? W dobie łatwego dostępu do informacji młodzież potrzebuje wiedzy o tym, jak rozpoznawać rzetelne wiadomości. Zajęcia wyjaśniają na co zwracać uwagę podczas interpretacji danych statystycznych. Młodzież poznaje podstawowe zasady obowiązujące przy prezentacji danych statystycznych.

Forma:  zajęcia zdalne

Czas trwania:  45 min

Własna firma – od pomysłu do działania

Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej lub w formie warsztatów komputerowych w siedzibie Urzędu Statystycznego w Warszawie. Ukazują przydatność statystyki w czasie planowania własnej działalności i rozwijania firmy. Uczniowie dowiedzą się w jaki sposób korzystać z bezpłatnych baz statystycznych, by stworzyć portret demograficzny dzielnicy, miasta, gminy i sprawdzić jaka jest konkurencja w danej branży na określonym obszarze. Wiedzę na temat baz danych uczniowie będą mogli także wykorzystać w edukacji, podczas pisania prac domowych, maturalnych czy potem dyplomowych.

W przypadku zajęć odbywających się w siedzibie Urzędu grupa może liczyć nieprzekraczalnie 20 osób.

Forma:  zajęcia zdalne lub warsztatowe

Czas trwania: 45 min/1,5 h

Prawidłowa interpretacja wykresów słupkowych NOWOŚĆ!

Czy wiesz jak spojrzeć na dane z różnych perspektyw i samodzielnie zdecydować o ich znaczeniu? Jak nie przeoczyć cennych informacji? Jak pokazać i jak zinterpretować graficznie dane? Co jest potrzebne by zrobić dobry wykres słupkowy? Wykresy są pomocne w interpretacji dużej ilości informacji a wnioski jakie możemy z nich wyciągnąć ułatwiają szersze zrozumienie danego zagadnienia i pozwalają na szybkie podjęcie właściwych decyzji.

Zapraszamy do zapoznania się z nowym tematem, który skupia się na pojedynczych zagadnieniach związanych z prawidłowym budowaniem, analizą i interpretacją wykresów słupkowych.

Lekcja skierowana jest do uczniów szkół ponadpodstawowych i ma na celu wprowadzenie nowych interaktywnych rozwiązań angażujących ucznia do pracy.

W celu odbycia zajęć szkoła musi spełniać następujące wymagania:

• Dostęp do MS Teams

• Dostęp do komputera z aktywną kamerą i głośnikami

• Możliwość korzystania z telefonów przez uczniów

• Dostęp uczniów do internetu w telefonach

• Tablica interaktywna/rzutnik

Narzędzia, które zostaną wykorzystane do pracy z materiałem w trakcie zajęć:

• Aplikacja MS Teams,

• Dodatek: Mentimeter, Form

Forma:  zajęcia zdalne

Czas trwania:  45 min

Interaktywne zajęcia „Prawidłowa interpretacja wykresów słupkowych” będą prowadzone od II semestru roku szkolnego 2024/2025. Zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.

Osoba do kontaktu w sprawie zajęć: Magdalena Kowalska (e-mail: M.Kowalska3@stat.gov.pl, tel.: +48 452 053 713)