Koniunktura konsumencka. Sierpień 2018 roku | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka. Sierpień 2018 roku

Częstotliwość wydania
miesięczna

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 6,2*.

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) w sierpniu 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 1,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,2*.

Wartości wyższe niż przed miesiącem odnotowano dla czterech składowych wskaźnika, przy czym najwyższe wzrosty wystąpiły dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,9 i 1,9 p. proc.). Pogorszyła się jedynie ocena obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,8 p. proc.).

W porównaniu do sierpnia 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 0,5 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,4*.

Dla większości składowych wskaźnika odnotowano nieznaczną poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największe wzrosty wystąpiły w przypadku ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (w obu przypadkach o 0,7 p. proc.). Spadek wartości odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (mniej o 1,8 p. proc).

W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,3 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.

 


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W sierpniu 2018 r. przeprowadzono 1232 wywiady w okresie 06-16.08.2018 r. (w tym 73 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).