Koniunktura konsumencka - Sierpień 2015 r. | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka - Sierpień 2015 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 3,0 p. proc. i ukształtował się na poziomie -7,9.

Wartości wszystkich składowych wskaźnika poprawiły się. Najbardziej wzrosły oceny dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju, zarówno przyszłej, jak i obecnej (wzrost odpowiednio o 4,8 i 4,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych odnotowano wzrost w granicach od 0,9 do 3,6 p. proc.

W porównaniu do sierpnia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 11,6 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej poprawił się o 1,1 p. proc. i ukształtował się na poziomie -13,2.

Składowe WWUK uległy różnokierunkowym zmianom. Wzrost wartości został odnotowany dla większości składowych – przede wszystkim dla wskaźnika dotyczącego przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 4,8 p. proc). Spadek odnotowano jedynie dla ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 3,9 p. proc.).

W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 11,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.


Dane w załączonym pliku zawierają zmiany wynikające z korekty danych kwartalnych za 2015 r.  Data modyfikacji 06-06-2016 r.

[1] Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W sierpniu 2015 r. przeprowadzono 1 345 wywiadów w okresie 03 – 12. 07. 2015 r. (w tym 93 metodą CATI).

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od  –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.

Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych” zamieszczanych na stronie internetowej GUS oraz Biuletynie Statystycznym.