Koniunktura konsumencka. Luty 2018 roku | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka. Luty 2018 roku

Częstotliwość wydania
miesięczna

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 6,2[1]. W lutym 2018 r. obecne i przyszłe nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu.

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) w lutym 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, nie zmienił się w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,2*. W porównaniu do lutego 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,1 p. proc. Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 2,3 i 1,6 p. proc.). Natomiast pogorszyły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 2,4 i 1,4 p. proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lutym 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,2*. W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 7,8 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r. Na niewielki spadek wartości wskaźnika wpłynęły pogarszające się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadki odpowiednio o 2,4 i 0,6 p. proc.). Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 2,3 i 0,5 p. proc.).

[1] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2018 r. przeprowadzono 1290 wywiadów w okresie 05-14.02.2018 r. (w tym 73 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).