Koniunktura konsumencka. Luty 2017 roku | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka. Luty 2017 roku

Częstotliwość wydania
miesięczna

W lutym 2017 r. zanotowano różnokierunkowe zmiany nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 0,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -1,9.

Wśród składowych wskaźnika, spadek odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 p. proc.), przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,7 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,6 p. proc.). Nieco wyższe, niż przed miesiącem, wartości wystąpiły dla wskaźników dotyczących  przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,9 p. proc.) i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,3 p. proc.).

W porównaniu do lutego 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,3 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -3,6.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęła poprawa ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 4,5 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,9 p. proc.). Obniżyły się natomiast oceny dotyczące możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.).

W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 4,6 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.

 


Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W lutym 2017 r. przeprowadzono 1412 wywiadów w okresie 06-15.02.2017 r. (w tym 93 metodą CATI).

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od  –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.

Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych” zamieszczanych na stronie internetowej GUS oraz Biuletynie Statystycznym.