Koniunktura konsumencka - listopad 2018 roku | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka - listopad 2018 roku

Częstotliwość wydania
miesięczna

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie 5,2*.

 

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) w listopadzie 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,2*.

Wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano dla trzech składowych wskaźnika, przy czym największy spadek o 6,9 p. proc. wystąpił dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów.

Poprawiły się natomiast oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,1 i 1,2 p. proc.).

W porównaniu do listopada 2017 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 0,2 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,4*.

Na poprawę wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 6,7 p. proc.). Wartości wyższe odnotowano również dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 1,2 i 1,1 p. proc.). Pogorszyła się jedynie ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,7 p. proc.).

W listopadzie br. WWUK osiągnął taką samą wartość jak w analogicznym miesiącu 2017 r.

 


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W listopadzie 2018 r. przeprowadzono 1276 wywiadów w okresie 05-15.11.2018 r. (w tym 67 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).