Koniunktura konsumencka. Grudzień 2016 roku
W grudniu 2016 r., bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie pogorszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -3,7.
Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek wystąpił w przypadku ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 3,5 p. proc.). Oceny obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spadły odpowiednio o 1,9; 1,1 i 0,2 p. proc. Nieznacznie poprawiły się jedynie oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 0,2 p. proc.).
W porównaniu do grudnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest jednak wyższa o 5,6 p. proc.
W 2016 r. BWUK osiągnął wartość -5,2 i był o 5,7 p. proc. wyższy od wartości z 2015 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 1,3 p. proc. w stosunku do listopada i ukształtował się na poziomie -6,7.
Wartości wszystkich składowych WWUK zmniejszyły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy spadek wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,1 p. proc.).
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.
W 2016 r. wartość WWUK wyniosła -8,6 i była o 6,5 p. proc wyższa niż w 2015 r.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W grudniu 2016 r. przeprowadzono 1428 wywiadów w okresie 06 – 15. 12. 2016 r. (w tym 77 metodą CATI).
Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej (tablica I) oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej (tablica II). Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.
Od czerwca 2004 r. wyniki badań publikowane są w comiesięcznych „Informacjach sygnalnych” zamieszczanych na stronie internetowej GUS oraz Biuletynie Statystycznym.