Koniunktura konsumencka. Czerwiec 2018 roku | GUS - Portal Informacyjny

Koniunktura konsumencka. Czerwiec 2018 roku

Częstotliwość wydania
miesięczna

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej  (BWUK) w czerwcu 2018 r.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,1*.

Spośród składowych wskaźnika największy wzrost odnotowano w ocenie obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (2,8 p. proc.). Wartości niższe niż przed miesiącem osiągnęły oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,3 i 0,7 p. proc.).

W porównaniu do czerwca 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,3 p. proc.

 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w czerwcu 2018 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,0*.

Na poprawę wartości wskaźnika wpłynął przede wszystkim wzrost oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (5,0 p. proc.). Niższą wartość odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 0,5 p. proc.).

W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 2,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2017 r.


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymi-stycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W czerwcu 2018 r. przeprowadzono 1301 wywiadów w okresie 04-13.06.2018 r. (w tym 108 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo)