Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym 2017 r.
W lutym br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 5,2% (wobec wzrostu o 9,5% przed miesiącem oraz o 6,2% w lutym 2016 r.). W porównaniu ze styczniem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,8% (wobec wzrostu przed rokiem o 1,3%).
W lutym 2017 r. podobnie jak w styczniu odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku we wszystkich grupach. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku zaobserwowano w jednostkach zajmujących się handlem paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 8,5% wobec spadku o 2,5% przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 5,2% wobec wzrostu o 14,6% przed rokiem), jak również w podmiotach zaklasyfikowanych do grupy „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (o 5,1% wobec wzrostu o 8,5%). W grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znacznie zwiększyła się sprzedaż w jednostkach wchodzących w skład grupowań: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,2%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 12,5%).
W okresie styczeń-luty br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 7,0% (wobec wzrostu o 5,0% w 2016 r.).
Dynamika sprzedaży detalicznej kształtowała się następująco:
Wyszczególnienie |
Ceny stałe |
Ceny bieżące |
||||
II 2017 |
I-II 2017 |
II 2017 |
I-II 2017 |
|||
I 2017= =100 |
II 2016= =100 |
I-II 2016= =100 |
I 2017= =100 |
II 2016= =100 |
I-II 2016= =100 |
|
Ogółem |
97,2 |
105,2 |
107,0 |
97,3 |
107,3 |
109,0 |
w tym: |
|
|
|
|
|
|
Pojazdy samochodowe, motocykle, części |
107,3 |
105,2 |
107,9 |
106,5 |
103,0 |
106,2 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe |
90,2 |
108,5 |
111,3 |
90,4 |
123,3 |
124,7 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe |
97,2 |
100,7 |
101,4 |
98,1 |
104,0 |
104,5 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach |
96,9 |
105,1 |
106,4 |
96,6 |
103,9 |
105,1 |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny |
97,5 |
112,5 |
114,8 |
97,5 |
112,5 |
114,7 |
Tekstylia, odzież, obuwie |
92,7 |
113,2 |
112,0 |
91,1 |
107,3 |
106,2 |
Meble, rtv, agd |
98,0 |
104,6 |
106,8 |
98,0 |
104,8 |
107,0 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach |
95,4 |
110,0 |
113,1 |
95,7 |
110,2 |
113,1 |
Pozostałe |
101,3 |
101,1 |
104,5 |
101,4 |
101,4 |
104,7 |