Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym 2017 r. | GUS - Portal Informacyjny

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym 2017 r.

W lutym br. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej1 w cenach stałych w skali roku o 5,2% (wobec wzrostu o 9,5% przed miesiącem oraz o 6,2% w lutym 2016 r.). W porównaniu ze styczniem br. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,8% (wobec wzrostu przed rokiem o 1,3%).

W lutym 2017 r. podobnie jak w styczniu odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku we wszystkich grupach. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku zaobserwowano w jednostkach zajmujących się handlem paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 8,5% wobec spadku o 2,5% przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 5,2% wobec wzrostu o 14,6% przed rokiem), jak również w podmiotach zaklasyfikowanych do grupy „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (o 5,1% wobec wzrostu o 8,5%). W grupach o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znacznie zwiększyła się sprzedaż w jednostkach wchodzących w skład grupowań: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,2%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 12,5%).

W okresie styczeń-luty br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 7,0% (wobec wzrostu o 5,0% w 2016 r.).

Dynamika sprzedaży detalicznej kształtowała się następująco:

Wyszczególnienie

Ceny stałe

Ceny bieżące

II 2017

I-II 2017

II 2017

I-II 2017

I 2017= =100

II 2016= =100

I-II 2016= =100

I 2017= =100

II 2016= =100

I-II 2016= =100

Ogółem

97,2

105,2

107,0

97,3

107,3

109,0

w tym:

 

 

 

 

 

 

Pojazdy samochodowe, motocykle, części

107,3

105,2

107,9

106,5

103,0

106,2

Paliwa stałe, ciekłe i gazowe

90,2

108,5

111,3

90,4

123,3

124,7

Żywność, napoje i wyroby tytoniowe

97,2

100,7

101,4

98,1

104,0

104,5

Pozostała sprzedaż detaliczna

w niewyspecjalizowanych sklepach

96,9

105,1

106,4

96,6

103,9

105,1

Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny

97,5

112,5

114,8

97,5

112,5

114,7

Tekstylia, odzież, obuwie

92,7

113,2

112,0

91,1

107,3

106,2

Meble, rtv, agd

98,0

104,6

106,8

98,0

104,8

107,0

Prasa, książki, pozostała sprzedaż

 w wyspecjalizowanych sklepach

95,4

110,0

113,1

95,7

110,2

113,1

Pozostałe

101,3

101,1

104,5

101,4

101,4

104,7