O urzędzie | GUS - Portal Informacyjny

O urzędzie

Polska Statystyka Publiczna  zajmuje się zbieraniem, gromadzeniem i upowszechnieniem danych. Tworzymy jeden z najważniejszych systemów informatycznych kraju o charakterze publicznym i ogólnokrajowym. Dysponujemy ogromnym zasobem danych, który  jest kluczowy do zapewnienia bezpieczeństwa informacyjnego dla społeczeństwa, gospodarki i państwa.

Z informacji statystycznych korzysta wiele podmiotów.  Dzięki udostępnianym przez nas danym:

  • opracowywane są analizy o zachodzących procesach i zjawiskach społeczno-gospodarczych, 
  • podejmowane są strategiczne decyzje na poziomie rządowym, regionalnym i lokalnym, 
  • planowane są kluczowe działania mające na celu wzrost i rozwój wielu firm, organizacji krajowych i międzynarodowych oraz środowisk naukowych.

Na czele Głównego Urzędu Statystycznego stoi prezes, który sprawuje swoją funkcję w randze ministra. Od roku 2016  funkcje tą pełni dr Dominik Rozkrut.
Prezes GUS jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów. Swoje zadania wykonuje przy pomocy służb statystyki publicznej tj. podległymi mu dyrektorami szesnastu urzędów statystycznych oraz trzema jednostkami obsługi statystyki publicznej.  Jednostkami obsługi statystyki publicznej są: 

  • Centrum Informatyki Statystycznej (CIS), 
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych (ZWS), 
  • Centralną Bibliotekę Statystyczną (CBS) im. Stefana Szulca.

Prezes GUS kieruje pracami Głównego Urzędu Statystycznego przy pomocy Dyrektora Generalnego Urzędu i dyrektorów komórek organizacyjnych, którzy wykonują zadania określone w regulaminie organizacyjnym GUS i w regulaminach wewnętrznych komórek.

Nasze urzędy statystyczne mają swoje siedziby w miastach wojewódzkich, natomiast jednostki obsługi statystyki publicznej mają siedziby w Warszawie i Radomiu. W stolicy ma swoją siedzibę Główny Urząd Statystyczny, który jest urzędem administracji rządowej.

Więcej informacji na BIP
https://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/  
https://stat.gov.pl/kontakt/