Jakość w statystyce | GUS - Portal Informacyjny

Jakość w statystyce

Dane udostępniane przez statystykę publiczną są wysokiej jakości. Jakość to inaczej ogół cech i właściwości produktu lub usługi, które decydują o zdolności zaspokojenia zadeklarowanych lub domyślnych potrzeb. W skład jakości wchodzą takie komponenty, jak: przydatność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.

Naszym zadaniem jest stałe doskonalenie jakości w statystyce publicznej. Do tego celu wykorzystujemy rekomendacje oparte na standardach międzynarodowych oraz na standardach jakości Europejskiego Systemu Statystycznego. Prowadzimy działania, które pozwalają podnosić poziom jakości. Są to: 

  •  szkolenia z zakresu jakości w statystyce publicznej,
  • opracowanie planów przeglądów jakości,
  • opracowanie wytycznych i instrukcji dla autorów badań,
  • umieszczanie informacji o jakości danych w publikacjach, opracowaniach statystycznych i metadanych.

Oceniamy i monitorujemy jakość procesów statystycznych dzięki wykorzystywaniu sprawdzonych i nowoczesnych narzędzi. Do najważniejszych z nich należą: raporty jakości, mierniki jakości, samoocena jakości, Lista kontrolna DESAP/LiKoS, Przegląd jakości. Należy tutaj zaznaczyć, że ww. narzędzia zostały opisane w Kompendium wiedzy z jakości w statystyce publicznej, które jest zalecane do stosowania przez innych producentów danych statystycznych (ONAs – other national authorities).

Więcej o jakości przeczytasz tutaj: 
https://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/jakosc-w-statystyce/definicja-jakosci-w-statystyce-publicznej/